تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 ژانویه 2024 - 2:26
کد خبر : 656

چهره های شاخص تنکابن در گذر زمان

چهره های شاخص تنکابن در گذر زمان

با مطالعه تاریخچه فرهنگی و هنری این منطقه می‌توان شاخص های متعددی از قبیل : شهید علی اکبر قربان شیرودی : (زاده ۲۵ دی ۱۳۳۴ در تنکابن – شهادت ۸ اردیبهشت ۱۳۶۰ در دشت‌ذهاب) سروان خلبان بالگرد جنگنده بل ای‌اچ-۱ کبرا هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در جنگ ایران و عراق شهید شد.بیشترین سرشناسی

با مطالعه تاریخچه فرهنگی و هنری این منطقه می‌توان شاخص های متعددی از قبیل :
علی‌اکبر شیرودی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شهید علی اکبر قربان شیرودی : (زاده ۲۵ دی ۱۳۳۴ در تنکابن – شهادت ۸ اردیبهشت ۱۳۶۰ در دشت‌ذهاب) سروان خلبان بالگرد جنگنده بل ای‌اچ-۱ کبرا هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در جنگ ایران و عراق شهید شد.بیشترین سرشناسی وی شرکت در مهار شورش ۱۳۵۹–۱۳۵۷ کردها در ایران، حضور فعال ۸ ماهه در جنگ ایران و عراق و نحوه شهادت او است . علی‌اکبر قربان شیرودی، در سال ۱۳۵۱ به دورهٔ مقدماتی آموزش خلبانی وارد گردید و پس از مدتی برای گذراندن دورهٔ کامل به پادگان هوانیروز اصفهان منتقل شد. با اتمام دوره خلبانی بالگرد جنگنده بل ای‌اچ-۱ کبرا به استخدام ارتش درآمد. در این ایام با احمد کشوری، که از هم استانی‌هایش نیز بود، آشنا شد. در غائله کردستان و در ۲۴ سالگی به‌عنوان فرمانده خلبانان هوانیروز انتخاب شد. شیرودی در جنگ پاوه نیز نقش تعیین‌کننده‌ای درگرفتن این شهر ایفا کرد. با شروع جنگ ایران و عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹به منطقهٔ کرمانشاه رفت و در روز اول جنگ در طول ۱۲ ساعت پرواز چندین عملیات را راهبری کرد و به همین علت در ۸ مهر ۱۳۵۹ از ستوانیار سوم خلبان به درجهٔ سروانی ارتقا یافت. آخرین حضور شیرودی در عملیات بازی دراز دشت ذهاب صورت گرفت. خلبان‌یار احمد آرش، که به همراه شیرودی در این عملیات پروازی شرکت داشت، در مورد چگونگی کشته شدن وی می‌گوید: در آخرین نبرد هم جانانه جنگید و بعد از آنکه چهارمین تانک دشمن را زدیم ناگهان گلوله یکی از تانک‌های عراقی به هلی‌کوپتر ما اصابت کرد. زمین و آسمان دور سر ما چرخیدند. در همان حال شیرودی که مجروح شده بود با مسلسل به تانکی که شلیک کرده بود نشانه رفت و آن منهدم کرد. من بی‌هوش شدم و چون به هوش آمدم، دیدم از هلی‌کوپتر بیرون افتاده؛ بین تانکهای خودی و دشمن سقوط کرده بودیم. او را صدا زدم اکبر اکبر! اما جوابی نداد. در همان لحظه اول شهید شده بود. گلوله از پشت کتف اصابت کرده و از جلوی سینه‌اش خارج شده بود. با تن زخمی به راه افتادم، لحظاتی بعد هلی‌کوپتری برای نجات ما آمد و مرا به بیمارستان پادگان آورد .پیکرشهید شیرودی در محوطه امامزاده حسین شهر شیرود تنکابن به خاک سپرده شد.

محمد زمان حسینی تنکابنی : شادروان حکیم مؤمن مؤلفِ تحفه المؤمنین،محمد مؤمن ابن میر محمد زمان حسینی تنکابنی پزشک ایرانی نیمه دوم قرن هفدهم میلادی بود.تنکابنی در موضوعات مختلفی در پزشکی و مذهب به نوشتن می پرداخت. وی تحفه حکیم مؤمن را که کتابی است مفصل در طب سنتی ایران و بر گرفته از منابع ایرانی، یونانی و هندی در ۱۶۷۹ میلادی نوشت و به شاه سلیمان صفوی تقدیم نمود.
میرزا محمد طاهر تنکابنی اصل : فقیه و حکیم معاصر (۱۲۴۲–۱۳۲۰ش) از فیلسوفان بنام مکتب فلسفی تهران و از اولین نمایندگان مجلس تهران بود . می توان گفت که آن مرحوم حکیمی فقیه و فقیهی حکیم بود. در هیأت و نجوم استاد و در طب قدیم هیچ یک از معاصران به پایه او نمی رسیدند. اغلب اطبای قدیم به شاگردیش افتخار می کردند و هر یک از آنان در موقع بیماری نزدش معالجه و مداوا می نمودند. در محافل و مجالس وقتی شروع به صحبت می‌کرد به گونه‌ای شنوندگان را شیفته خود می‌نمود که در بادی امر تصور می‌شد آن شادروان تمام هم خود را مصروف ادبیات عرب و ایران و علم رجال نموده است.اغلب شب‌ها را به ریاضت می‌گذراند و همواره با خدای خود راز و نیاز داشت. حافظه‌اش به قدری (قوی) بود که تا آخرین دقایق حیات خود مطلبی را که شنیده و یا خوانده بود فراموش ننمود و به کمک این حافظه سرشار و مطالعات عمیقانه‌اش بود که وقتی کوچک‌ترین سوال علمی از او می‌شد بدون مراجعه به کتاب ساعت‌ها درباره‌اش صحبت می‌فرمود. میرزا محمد طاهر تنکابنی در مدت عمر پر برکت خود کتابخانه‌ای مشتمل بر چهار هزار جلد کتاب خطی و سنگی و نفیس گرد آورده بود. که با توجه به احاطه کافی وی به علوم گوناگون از حیث کیفیت کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیر بود. آثار : کتاب مختصر شرح احوال میرزای جلوه – رساله کتب درسی قدیم – زندگی‌نامه برخی از حکما – تشریح چشم –  رساله‌ای در صناعات خمس – حواشی کتاب قانون ابو‌علی‌سینا – حواشی الجوهر النضید – حواشی اساس الاقتباس – حواشی الدره الفاخره – رساله در حقانیت امام علی (ع) – تصحیح کتاب تمهید القواعد .

میرزا محمد تنکابنی، فرزند میرزا سلیمان و نویسنده کتاب  یکی از علمای شیعه در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری است. تنکابنی در زمینه‌های علمی مختلفی چون ادبیات عربی، شعر، اصول فقه، فقه، درایه، تفسیر، کلام و فلسفه آثاری شامل تألیف، شرح، حاشیه و ترجمه دارد که بنا بر نقل خود او به بیش از ۱۷۱ اثر می‌رسد.مشهورترین اثر تنکابنی کتاب قصص العلماء است. این کتاب به زبان فارسی نگاشته شده‌است و زندگینامه ۱۵۳ تن از علمای شیعه را دربردارد .

زنده یاد سلمان هراتی : با نام اصلی سلمان قنبر هراتی، (۱ فروردین ۱۳۳۸ در مزردشت تنکابن – ۹ آبان ۱۳۶۵) شاعر معاصر ایرانی است. وی از شاعران متعهد به انقلاب و مذهبی بود. تخلص او در شعر آذرباد بود . در اوّل فروردین سال ۱۳۳۸ در روستای مزردشت تنکابن مازندران در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. درس‌های ابتدایی تا پایان دوران متوسطه را در زادگاهش خواند. سپس در دانشسرای راهنمایی تحصیلی پذیرفته شد و پس از دو سال در رشتهٔ هنر، مدرک فوق دیپلم اخذ کرد. وی پس از پایان تحصیلات در یکی از مدارس روستاهای دور لنگرود مشغول تدریس شد. او در نهم آبان ۱۳۶۵ هنگام عزیمت به لنگرود در یک سانحهٔ رانندگی درگذشت. در غرب شهر تهران، میدانی به نام این شاعر نامیده شده است. آرامگاه وی در حوالی شهر تنکابن واقع شده است. بر سنگ مزارش، این بیت نوشته شده است: «آه از پاییز سرد، ای کاش من/از تو باغی در بهاران داشتم».
الهیان، علی اکبر
شیخ علی‌اکبر الهیان تنکابنی : (۱۳۸۰–۱۳۰۵ق) متولد رامسر و فرزند شیخ محمد تقی تنکابنی (از علمای و فقهای زمان خود و از شاگردان میرزای شیرازی) است ، از علما و عارفان است. وی را از بنیانگذاران مکتب تفکیک دانسته‌اند. کرامات بسیاری از او نقل می‌شود. در کتاب بزرگان تنکابن و کتاب بزرگان رامسر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسمامی حائری نیز مفصلاً این شخصیت نامبرده شده است.وی از شاگردان سید موسی زرآبادی عارف معروف است و دایی علامه قزوینی از علمای بزرگ مشهد و استاد فلسفه مکتب خراسان است.مقدمات تحصیل را در رامسر گذراند و به قزوین عزیمت کرد و مدتی در آن شهر به کسب علم پرداخت و از آنجا به عراق رفت و مدتی در کربلا و نجف تحصیل نمود.

محمد تقی فلسفی : (تنکابن ۱۲۸۷ – جمعه ۲۷ آذر۱۳۷۷ تهران) واعظ مشهور و از شخصیت‌های مبارز انقلاب اسلامی ایران به‌شمار می‌آید. وی در ۲۴ فروردین ۱۲۸۷ (یازدهم ربیع‌الاول ۱۳۲۶ قمری) در تنکابن به دنیا آمد. پدر او محمدرضا تنکابنی (متولد ۱۲۸۲ هجری قمری)، فرزند محمد واعظ تنکابنی، از علمای برجستهٔ مازندران و تهران بود. مادر وی طوبی خانم فرزند ابوالحسن تاجر اصفهانی بود. او در سن ۲۳ یا ۲۴ سالگی با دختر عموی خود فرزند محمدحسین تنکابنی ازدواج کرد که ثمره آن ازدواج پنج پسر و یک دختر بود.

سید شمس‌الدین حسینی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سید شمس‌الدین حسینی : متولد ۱۳۴۶ در شهرستان تنکابن و دارنده مدرک دکترای اقتصاد در بخش عمومی و بین‌الملل از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد است. وی یکی از دولت‌مردان دولت محمود احمدی‌نژاد است و وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت نهم و دولت دهم در جمهوری اسلامی بوده است. وی نماینده مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از استان مازندران، حوزه انتخابیه تنکابن، رامسر و عباس‌آباد است .

سوابق اجرایی : حسینی از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۷ به عنوان مدیر کل حوزه ریاست و بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور فعالیت داشت و به طور همزمان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷ هماهنگ‌کننده ملی پروژه‌های دفتر عمران سازمان ملل متحد بود.حسینی همچنین از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ دبیر کمیسیون‌های مشترک همکاری ایران با کشورهای کره جنوبی، مالزی در سازمان برنامه و بودجه کشور بود و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ به عنوان مدیر کل دفتر بین‌الملل و روابط عمومی وزارت نیرو و دبیر کمیسیون مشترک ایران و قطر در این وزارتخانه فعالیت داشت.حسینی از سال ۱۳۸۱ با انتقال به وزارت بازرگانی به سمت مدیر کل دفتر مطالعات اقتصادی این وزارتخانه منصوب شد و تا سال ۱۳۸۷ در این سمت باقی‌ماند. وی از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ به طور همزمان نایب رئیس کمیته برنامه‌ریزی توسعه صادرات بود و در سال ۱۳۸۵ به عنوان نماینده وزارت بازرگانی در کمیسیون تخصصی شورای بورس معرفی شد.

پروفسور ولی الله محرابی : تاریخ تولد:۱۳۱۶  ، محل تولد: تنکابن  ، فارغ التحصیل از: دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا(ترکیه) – ۱۹۶۲   ، تخصص: بورد تخصصی جراحی عمومی( آلمان ۱۹۶۸)- بورد تخصصی جراحی کودکان (آمریکا- آلمان ۱۹۷۱)- فوق تخصص تروماتولوژی و فلوشیپ رادیولوژی و بیهوشی ،  سمت ها: استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران- بنیانگذار رشته جراحی کودکان در ایران (دانشگاه تهران۱۳۵۹)

سوابق علمی و اجرایی دکتر ولی الله محرابی : رییس بخش جراحی بیمارستان سنت دوهانس دویسبورگ دانشگاه بن (آلمان- ۱۹۶۶)- رییس بخش جراحی بیمارستان لاستروپ ( آلمان-۱۹۶۷)- عضو گروه پیوند کبد دانشگاه بن (آلمان۱۹۶۸)- عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه فرانکفورت(آلمان- ۱۹۷۰)-  رییس بخش جراحی بیمارستان افن باخ دانشکده پزشکی دانشگاه فرانکفورت مدیرکل اورژانس شهر افن باخ (آلمان- ۱۹۷۰)- – رییس بخش جراحی بیمارستان بهرامی ۱۳۵۲- مدیر گروه جراحی کودکان دانشگاه تهران ۱۳۵۷-ریاست بیمارستان بهرامی (۱۳۵۸-۱۳۵۶)- عضو هیات ممتحنه بورد جراحی عمومیاز ۱۳۵۷ تا کنون-دبیر هیات ممتحنه جراحی کودکان ۱۳۵۷- بنیانگذاری رشته فوق تخصصی جراحی کودکان و موئسس اولین بخش آموزشی این رشته در بیمارستان بهرامی ۱۳۵۹- معاونت آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۵۹- موئسس دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ۱۳۶۰-ریاست بیمارستان و بخش جراحی بیمارستان امیرکبیر ۱۳۶۰- موئسس جامعه جراحان ایران و ریاست این جامعه ۱۳۶۴- مشاور معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۳۶۷- مشاور معاونت امور فارغ التحصیلان کشورهای آلمان- اتریش- فنلاند و ترکیه ۱۳۶۷-موئسس انتشارات دایره المعارف تاریخ پزشکی ۱۳۷۰- عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی کشور از۱۳۷۰ – موئسس انجمن نئوناتولوژی ۱۳۷۴-  موئسس و رییس انجمن دوستی فرهنگی ایران و آلمان ۱۳۷۵- موئسس و رییس انجمن فارغ التحصیلان آلمانی زبان در ایران ۱۳۷۸- ریاست بخش جراحی بیمارستان طبی کودکان تهران۱۳۷۸ – موئسس انجمن ایرانی تاریخ پزشکی۱۳۷۹- عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی ۱۳۸۱- رییس هیئت تجدید نظر سازمان نظام پزشکی ۱۳۸۵- ریاست طرح راهبردی جراحی کودکان ۱۳۸۵

تقدیرنامه ها:دریافت لوح تقدیر از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به پاس ۳۰ سال دبیری هیئت ممتحنه جراحی عمومی کودکان در سال ۱۳۷۸- اعطای عنوان پدر جراحی کودکان ایران(دانشگاه تبریز- ۱۳۷۹)- دریافت لوح تقدیر از جامعه جراحان آلمان۱۳۸۰- لوح تقدیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل تالیف کتاب دایره المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان۱۳۸۳ – دریافت جایزه از ریاست جمهور در تالیف کتاب برگزیده سال ۱۳۸۳- استاد برگزیده جشنواره ابن سینا۱۳۸۵- استاد برگزیده آکادمی دوسلدورف آلمان۱۳۸۵-دریافت نشان ویژه بنیاد پروفسوریلدا ۱۳۸۹- دریافت نشان ویژه Avecina از آلمان- دریافت جایزه کتاب سال از بنیاد سرور به مناسبت تالیف کتاب جراحی کودکان۱۳۸۹- دریافت نشان ویژه استاد پیشکسوت از دانشگاه تهران ۱۳۸۹- دریافت تندیس سمبل آزادی هند از رییس جامعه جراحان کودکان آسیا۱۳۸۹ – دریافت تندیس فرهیختگان بین المللی پزشکی از دانشگاه مازندران ۱۳۹۰- دریافت تندیس فرهیختگان از دانشگاههای مشهد و تبریز – آثار علمی و تالیفات:تالیف بیش از ۱۵ جلد کتاب-بیش از ۱۰۰ مقاله در نشریات فارسی و ۱۵ مقاله در نشریات بین المللی

پروفسور مسلم بهادری : (متولد تنکابن ) از استادان نامدار و پیشکسوتان پزشکی امروزین در ایران است. دکتر بهادری پزشکی را در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران آموخت و سپس در همان دانشگاه تخصص آسیب‌شناسی گرفت. دکتر بهادری سپس به انگلستان رفت و دوره دانش افزایی در «رشته آسیب‌شناسی بیماری‌های قلب و ریه» را گذراند.آنگاه به تهران بازگشت و در جوانی به جایگاه استادی کامل دانشگاه تهران رسید. وی مدتی را نیز در دانشگاه کالیفرنیا به تدریس گذراند.هم اکنون دکتر مسلم بهادری استاد ممتاز دانشگاه تهران است و ریاست فرهنگستان علوم پزشکی در بخش دانش‌های بنیادین را بر عهده دارد. وی در سال ۱۳۹۷ زمینی به مساحت تقریبی ۱۷۰۰۰ مترمربع برای احداث مرکز درمانی و خدماتی در منطقه افشره تنکابن وقف کرد.

دکتر ایرج خلعتبری : متولد ۱۳۱۱ – شهرستان تنکابن  – دکترای رشته پزشکی از دانشگاه ژنو سوئیس – متخصص جراحی مغز و اعصاب از دانشگاه مریلند بالتیمور آمریکا  . سوابق : مؤسس و رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان فیروزگر تهران – مساعدت در تأسیس بیمارستان آراد تهران

دکتر جعفر معصومی : متولد ۱۳۳۳ – شهرستان تنکابن – دکترای تخصصی میکروبیولوژی از پاکستان . سوابق : عضو انجمن پژوهش های آموزشی ایران در سال ۲۰۰۰ تاکنون – عضو انجمن میکروبیولوژی ایران از سال ۲۰۰۳ تاکنون و عضو انجمن پاکستان – عضو انجمن مخترعین کشور- استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

محمدولی‌خان تنکابنی : محمدولی خلعتبری معروف به محمدولی‌خان تُنِکابُنی ملقب به سپهدار اعظم (زاده ۱۲۲۵ – درگذشته ۱۳۰۵) سیاستمدار ایرانی بود، که سه دوره نخست‌وزیر ایران بود. وی در کنار سردار اسعد بختیاری، یکی از دو فرمانده سپاهیان مشروطه‌خواه بود، که فرماندهی مجاهدین گیلان را در فتح تهران و احیای مشروطیت، برعهده داشت. محمدولی خلعتبری معروف به محمدولی‌خان تُنِکابُنی ملقب به سپهدار اعظم (زاده ۱۲۲۵ – درگذشته ۱۳۰۵) سیاستمدار ایرانی بود، که سه دوره نخست‌وزیر ایران بود. وی در کنار سردار اسعد بختیاری، یکی از دو فرمانده سپاهیان مشروطه‌خواه بود، که فرماندهی مجاهدین گیلان را در فتح تهران و احیای مشروطیت، برعهده داشت. ولی خان نصرالسلطنه سپهدار اعظم پسر حبیب‌الله خان سرتیپ تنکابنی (که در تاریخ ۱۲۵۴ هجری در جنگ ایران با بریتانیا بر سر هرات با گلوله یک توپ مجهول که دانسته نشد از سوی خودی یا دشمن بود کشته شد) سال‌ها حکومت تنکابن را داشت. خاندان وی سال‌ها در منطقه تنکابن (شهسوار) و کجور حکومت می‌کردند؛ ولی خان سال‌های زیادی از عمر خود را به عنوان سرتیپ در میدان‌های جنگ گذراند. سال ۱۳۰۸ حاکم استرآباد شد. در روزگار پادشاهی ناصرالدین شاه سال‌ها گمرک گیلان را که آن زمان به علت حجم زیاد داد و ستد با روسیه تزاری پردرآمدترین گمرک ایران بود در اجاره خود داشت. در ۱۳۱۴ آغاز پادشاهی مظفرالدین شاه وزیر گمرک شد و از این طریق به ثروتش افزود. با نفوذی که داشت مسئولیت ضراب‌خانه را هم به عهده گرفت. سال‌های ۱۳۱۶ و ۱۳۱۷ و همچنین سال ۱۳۲۲ حاکم گیلان بود. سال ۱۳۲۳ زمانی که حکومت استرآباد به وی محول شد تلگراف‌خانه تهران را که سال‌های زیاد در دست مخبرالدوله سالی بیست هزار تومان اجاره بود، سالی دویست و سی هزار تومان اجاره کرد. پس از فتح تهران، در ۱۳۲۷ سپهسالار در کابینه اول، وزیر جنگ و در رمضان همان سال، رئیس‌الوزرا شد. در رجب ۱۳۲۸ (تیر ۱۲۸۹) به سبب اختلافاتی که بین او و سردار اسعد بختیاری بروز کرد، از ریاست دولت استعفا داد. نمایندگان مجلس در بیستم تیر او را همراه با سردار اسعد به جای دبیرالملک و وزیرزاده، دو نماینده مستعفی انتخاب کردند و این دو به مجلس رفتند. در ماه امرداد کابینه مستوفی الممالک سر کار آمد اما مستوفی الممالک پس از ورود ناصرالملک نایب السلطنه به تهران در بهمن ماه استعفا داد و در اسفند ماه ناصرالملک از سپهدار خواست دولت تشکیل دهد. او در بیستم اسفند دولت خود را به مجلس معرفی کرد. هنگام معرفی کابینه اش از مجلس برای برخورد با مطبوعاتی که از آزادی سوء استفاده می کنند اختیارات خواست و تهدید کرد که اگر این اختیارات را دریافت نکند استعفا خواهد داد. همچنین وعده داد که در تهران دارالمعلمین عالی دایر کند. سپهدار در کابینه سوم مستوفی الممالک در دهم شهریور ۱۲۹۴ به عنوان وزیر جنگ به مجلس معرفی شد.

میرزا سلیمان بن محمدرفیع بن عبدالمطلب بن علی مجتهد تنکابنی : حکیم، متکلم، فقیه و پزشک شیعی ایرانی قرن سیزدهم بود.  از تاریخ تولد او اطلاعی در دست نیست. وی در سلیمان آباد تنکابن که بعدها خود آن‌جا را آباد کرد، در خانواده ای عالم، فاضل و پرهیزگار به دنیا آمد. میرزا محمد مجتهد تنکابنی معروف به «مجتهد تنکابنی»، مؤلف قصص العلماء، فرزند میرزا سلیمان تنکابنی است.میرزا سلیمان تنکابنی پس از وصول به مقامات عالی دینی در پی درخواست والی مازندران و توصیه استادش، آخوند نوری، بعد از چند سال به تنکابن برگشت و به حل و فصل امور مردم پرداخت. او حدود ۱۲۵۰ درگذشت. پیکر او را به نجف اشرف منتقل کردند و در جوار حرم علی ابن ابیطالب به خاک سپردند.

محمدرضا تنکابنی : محمدرضا تنکابنی فقیه، اصولی و مجتهد شیعی در سال ۱۲۴۳ ـ ۱۲۸۲ در تنکابن به دنیا آمد.وی شش سال در محضر فقهی حبیب‌الله رشتی (م ۱۳۱۲ ق.) زانو زد، خارج فقه را نزد محمدکاظم یزدی (م ۱۳۳۷ ق.) آموخت، دو دوره کامل درس خارج اصول فقه ملا محمدکاظم خراسانی معروف به آخوند خراسانی (م ۱۳۲۹ ق.) را درک کرد و از وی اجازهٔ اجتهاد گرفت.

حکیم حسین بن ابراهیم تنکابنی :حکیم حسین تنکابنی فرزند ابراهیم تنکابنی در قرن یازدهم در تنکابن دیده به جهان گشود. وی از شاگردان برجسته ملاصدرا و فیاض لاهیجی بود . از آثار چاپ شده او عبارتند از: شرح گلشن راز – اثبات حدود العالم – حاشیه بر اثبات الواجب (جدید) جلال الدین دوانی .

محمد مؤمن میرمحمد زمان تنکابنی : پزشک ایرانی نیمه دوم قرن هفدهم میلادی بود. تنکابنی در موضوعات مختلفی در پزشکی و مذهب به نوشتن می پرداخت. وی تحفه حکیم مؤمن را که کتابی است مفصل در طب سنتی ایران و بر گرفته از منابع ایرانی، یونانی و هندی در ۱۶۷۹ میلادی نوشت و به شاه سلیمان صفوی تقدیم نمود.

جمشید مشایخی : جمشید مشایخی (زادهٔ ۶ آذر ۱۳۱۳ تهران – درگذشتهٔ ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ تهران) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بود وی برگزیدهٔ ششمین دورهٔ همایش چهره‌های ماندگار و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود. یکی از تماشاخانه‌های تئاتر خاوران تهران به نام اوست. جمشید مشایخی در سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. او اصالتاَ اهل تنکابن در استان مازندران بود.

سید شهاب‌الدین حسینی تنکابنی : بازیگر مشهور و موفق سینمای ایران است . در سال ۱۳۵۲ در تهران زاده شد. او نخستین فرزند خانواده است و یک برادر و دو خواهر دارد. اصلیت او به تنکابن برمی‌گردد. او چند سالی را نیز در دوران کودکی همراه با خانواده در خرم‌آباد تنکابن زندگی کرد. تحصیلات دانشگاهی‌اش در رشتهٔ روان‌شناسی دانشگاه تهران بود که آن را به قصد مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. حسینی در سال ۱۳۷۴ ازدواج کرد، فرزند نخست او با نام محمدامین در زمستان ۱۳۸۲ و فرزند دوم او به نام امیرعلی در تابستان ۱۳۹۰ به دنیا آمدند. او کار خود در بخش هنر را با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو آغاز کرد.

کامبیز دیرباز: ( متولد ۱۲ شهریور ۱۳۵۴ – تنکابن) بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی است. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ بازیگری از دانشکده هنرهای دانشگاه آزاد اسلامی است. دیرباز فعالیت هنری را از سال ۱۳۷۶ در تئاتر سیاوش خوانی شروع کرد. فعالیت سینمایی او از سال ۱۳۷۸ با حضور در فیلم دختران انتظار آغاز شد. او سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۲ برای بازی در فیلم دوئل احمدرضا درویش به دست آورد. همچنین در فیلم اخراجی‌ها نقش مجید سوزوکی را داشت کامبیز دیرباز فارغ‌التحصیل در رشتهٔ نمایش – بازیگری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز می‌باشد.

سید علی میری : سیدعلی میری، (زادهٔ ۱۳۱۵ در تنکابن ) از بازیگران تئاتر، کمدین، و بازیگر سینمای فارسی قبل از انقلاب ایران بود. میری، دارای مدرک تحصیلی دیپلم و فارغ‌التحصیل کلاس‌های آزاد هنرپیشگی بود. او در سال ۱۳۴۰، پس از فراغت از تحصیل در هنرستان بازیگری، به کار تئاتر مشغول شد و در بیشتر از ۵۰ نمایش به ایفای نقش پرداخت. سیدعلی میری در ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ در بیمارستان آبان تهران بر اثر سکته قلبی درگذشت و در قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.وی بازیگری در سینما را از سال ۱۳۴۳ با بازی در فیلم شیطان در می‌زند در نقشی فرعی آغاز کرد، اما فیلم زمزمهٔ محبت نخستین فیلمی بود که در آن در نقشی نسبتاً مهم ظاهر شد. علی میری، عموماً در فیلم‌ها با کلاه شاپو ظاهر می‌شد. میری در بیش از ۱۱۵ فیلم بازی کرد که همهٔ آنها از محصولات فیلم‌فارسی بود. از علی میری، به‌عنوان محبوب‌ترین بازیگر کمدی سینمای فارسی نام می‌برند. شاید بتوان گفت “سلام، به‌خودا! ” معروف‌ترین تکیه‌کلامش به لهجهٔ گیلانی باشد. در ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ در بیمارستان آبان تهران بر اثر عارضهٔ قلبی درگذشت و در قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

امرالله صابری شیروانی : (زادهٔ ۱۳۲۰ در تنکابن) بازیگر سینمای ایرانی است. امرالله صابری در سال ۱۳۲۰ در شهر تنکابن متولد شد. وی لیسانس کارگردانی و بازیگری از دانشگاه دولتی هانوفر آلمان است. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۷ و همکاری با تلویزیون را از همین سال آغاز کرد. بازی در سینما را از سال ۱۳۵۱ با نقش کوتاهی در «پستچی (فیلم ۱۳۵۱)» به کارگردانی داریوش مهرجویی شروع به کار کرد.وی همچنین چند اثر ترجمه در کارنامه هنری خود از جمله “پابرهنه‌ها تمرین انقلاب می‌کنند (اثرگونتر گراس)”را نیز دارد.

سیمین غانم : در سال ۱۳۲۳ در شهر تنکابن زاده شد. این خواننده شهور از ۹ سالگی در جشن‌های مدرسه می‌خواند. غانم در سال ۱۳۴۱ در مسابقه‌های آموزشگاه‌های ایران در رشتهٔ آواز اول شد. پدر سیمین غانم رئیس دارایی شمال بود. البته بعدها به کار تجارت مشغول شد ولی در زمان تولد سیمین رئیس دارایی بود و از تهران به تنکابن منتقل شده بود. سیمین غانم حدود هشت سالش بود که به تهران بازگشتند. سیمین غانم دختر خاله مرحوم تورج شعبانخانی می باشد. نخستین کنسرت او پس از انقلاب در مهرماه ۱۳۷۸ در سینما صحرا در تهران برگزار شد. در حال حاضر سیمین غانم به همراه خانواده‌اش در ایران به سر می‌برد و گه‌گاه به اجرای کنسرت می‌پردازد .

فاطمه واعظی : با نام پریسا (زادهٔ ۲۵ اسفند ۱۳۲۸ در شهر تنکابن ) خواننده مشهور ایرانی،ردیفدان و استاد هنر آواز ایرانی است. صدای خوش را از پدر و پدربزرگ به ارث برد و در دوران تحصیل، به تشویق پدر در برنامه‌های هنری شرکت می‌کرد تا اینکه در مسابقات هنری مدارس در رشتهٔ آواز رتبهٔ اول را در بین تمام دانش‌آموزان سراسر کشور کسب کرد. بعد از دو سال آموزش، پریسا به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و به مدت پنج سال فعالیت خود را با آن وزارت خانه ادامه داد. در این دوران اجراهایی در تلویزیون و کنسرت‌هایی در تهران و شهرستان‌ها برگزار کرد و نیز همراه با گروه‌های مختلفی که در آن وزارتخانه فعال بودند، کنسرت‌هایی در خارج از کشور به هدف معرفی موسیقی سنتی ایران برگزار نمودند.

مجید اخشابی : در ۲۷ دی ۱۳۵۱ در بیمارستان بهار، شهر تهران به دنیا آمد. وی تا سن شش‌ سالگی در تهران زندگی می‌کرد و دوران پیش‌دبستانی را در شهر تهران به پایان رساند و در هفت‌سالگی به علت انتقال محل کار پدرش به همراه خانواده به شهر پدری‌اش تنکابن رفت و تحصیلات ابتدایی خود را آغاز کرد.وی در سال ۱۳۷۰ در رشتهٔ مهندسی عمران، دانشگاه چالوس مشغول به تحصیل شد و در دوران دانشجویی بیشتر به تهران رفت‌وآمد داشت و درر گروه‌های هنری شرکت می‌کرد و درنهایت یک گروه ارکستر تشکیل داد و آهنگ‌ هایی که ساخته بود را در استودیو ضبط کرد. همچنین وی فارغ التحصیل رشتهٔ پژوهش هنر دانشگاه هنر در مقطع دکترا می باشد.

بنیامین بهادری : نیامین بهادری (وحید بهادری) خوانندهٔ ایرانی موسیقی پاپ در ۱۸ شهریور ۱۳۶۱ در تهران در محله جیحون متولد شد، وی اصالتاً اهل محله زنگیشامحله تنکابن است. او از کودکی علاقهٔ بسیاری به فراگیری موسیقی داشت. ۱۶ ساله بود که به شعر و موسیقی روی آورد. در ۱۹سالگی به فراگیری گیتار پرداخت و قبل از شروع به کار حرفه‌ای به ترانه‌سرایی می‌پرداخت و سپس به‌صورت حرفه‌ای آهنگ‌سازی را آغاز کرد. در این مدت در چند آهنگ و ترانه با خوانندگان دیگرِ موسیقی پاپ همکاری داشت و یک آلبوم به نام «گلهای رنگین‌کمان» برای کودکان ساخته و سرانجام با آلبوم ۸۵ خوانندگی را به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرد. وی تاکنون پنج آلبوم به نام‌های ۸۵ و ۸۸ ،۹۳، ۹۴ و ماه مهربون (در مورد محرم) عرضه کرده و چندین تک‌آهنگ نیز ارائه داده‌است. او در چندین کنسرت در ایران و خارج از ایران به اجرای زندهٔ برنامه پرداخته‌است.

پهلوان مجتبی گلیج : (زادۀ ۳ بهمن ۱۳۷۴ در تنکابن )، کشتی‌گیر آزادکار اهل تنکابن و عضو تیم ملی ایران است. وی برندۀ مدال طلای مسابقات قهرمانی کشتی آسیا ۲۰۲۰ و مدال نقرۀ مسابقات قهرمانی کشتی آسیا ۲۰۱۸ در وزن ۹۷ کیلوگرم شده‌است. قهرمانی جهان : مدال طلا در مسابقات زیر ۲۳ سال بیدگوشچ ۲۰۱۷ – مدال طلا بواپست مجارستان ۲۰۱۹  / مسابقات قهرمانی آسیا : مدال طلا در مسابقات دهلی نو ۲۰۲۰ – مدال نقره در مسابقات بیشکک ۲۰۱۸ / مسابقات بازیهای آسیایی : مدال طلا در عشق آباد ۲۰۱۷ .

جواد اصغری‌مقدم : (زاده زادروز ۲۱ مرداد ۱۳۵۸ در تنکابن) بازیکن سابق و مربی فوتسال حال حاضر سن ایچ می باشد . سابقه بازی در تیم های ملی ایران- میلاد تنکابن –  زغال سنگ کرمان – پست اصفهان – فولاد ماهان – فیروزصفه اصفهان –   دبیری تبریز – تاسیسات دریایی – سن ایچ .

محمد مختاری : ( بازیکن فوتبال ) – متولد ۶ بهمن در تنکابن است . بازیکن تیم داماش است و در پست مدافع در این این تیم بازی می‌کند. وی فوتبال حرفه‌ای را از تیم پگاه گیلان آغاز کرد و در تیم داماش گیلان ادامه داد.این مدافع در تیم فوتبال داماش گیلان در لیگ دسته دوم بازی می‌کند . سوابق باشگاهی : شموشک نوشهر – پگاه گیلان – داماش گیلان – گسترش فولاد تبریز – مس کرمان / افتخارات : نایب قهرمانی در جام حذفی ۸۷-۸۶ به همراه تیم پگاه گیلان – نایب قهرمانی در جام حذفی ۹۷-۹۸ به عنوان کاپیتان به همراه تیم داماش گیلانیان .

سعید شیرود قربانیان : سعید شیرود قربانیان معروف به سعید شیرود، (متولد تنکابن)، والیبالیست باشگاه والیبال نوین کشاورز تهران و بازیکن تیم ملی والیبال ب مردان ایران است. سعید شیرودی در شیرود زیر نظر پدرش والیبال خود را شروع کرد. شیرود پس از طی کردن مراحل پیشرفت سر از تیم ملی نوجوانان در آورد. در ادامه لیگ به تیم ارتعاشات صنعتی پیوست و سپس راهی پیشگامان کویر شد. در دوره بازی در تیم نوین کشاورز و به تیم ملی ب ایران دعوت شد. وی در تمرینات تیم ملی الف قبل از حضور کواچ نیز حضور داشت .وی داماد مسعود آرمات است.او در مسابقات جام کنفدراسیون آسیا جام AVC عنوان امتیازآورترین بازیکن مسابقات را به دست آورد .

الله‌یار خلعتبری: استاد بازنشسته تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده ایرانی است. الله‌یار خلعتبری در سال ۱۳۲۶ش. در شهرستان قزوین دیده به جهان گشود. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در سال ۱۳۴۳ش. در شهرستان شهسوار موفق به اخذ دیپلم گردید. ایشان تحصیلات کارشناسی خود را در رشته فلسفه اسلامی (معقول) دردانشگاه تهران به پایان برد و پس از آن برای ادامه تحصیل راهی اروپا شد و به فرانسه رفت و از دانشگاه سوربن مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته تاریخ فلسفه به سال ۱۳۵۱ش. دریافت کرد و در همان دانشگاه برای تحصیلات دکتری در رشته تاریخ اقدام کرد و در نهایت سال ۱۳۵۵ش. موفق به اخذ مدرک دکتری شد.او از نوادگان محمد ولی خان تنکابنی معروف به سپهدار تنکابنی یا سپهدار اعظم است.

پروین علی‌پور: (متولد ۱۳۲۵ در تنکابن) مترجم آثار کودک و نوجوان است و از پیشگامان این حوزه در ایران به شمار می‌آید .کتاب «چه جوری می‌شود بال شکسته ای را درمان کرد» با ترجمه او به عنوان کتاب برتر کودک و نوجوان معرفی شد .او کارشناس ارشد روان‌شناسی است و به دلیل علاقه‌اش به ادبیات، سال‌ها به عنوان دبیر ادبیات به بچه‌ها تدریس کرده و همچنین حدود شش سال با سمت تهیه‌کننده و تکنولوژیست آموزشی در تلویزیون مشغول به کار بوده است. علی‌پور تا اکنون ۴ جایزه از شورای کتاب کودک گرفته‌است. او همچنین نویسنده برگزیده شانزدهمین دوره کتاب فصل در بخش کودک و نوجوان، برنده دیپلم افتخار IBBY، جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم‌چنین بارها برگزیده مجلات سروش نوجوان و سلام بچه‌ها بوده‌است. او تا کنون بیش از ۹۰ اثر اعم از تألیف و ترجمه منتشر کرده‌است.

مرتضی کلانتریان: (زادهٔ ۱۳۱۱ تنکابن – درگذشتهٔ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ تهران)، قاضی، وکیل و مترجم ایرانی بود که بسیاری از آثار بزرگ ادبی را برای نخستین‌بار به زبان فارسی ترجمه کرده‌است. او به ترجمه آثار نویسندگانی می‌پرداخت که در ایران شناخته‌شده نبودند و با این کار، آنان را به ایرانیان، معرفی کرد .وی پس از پایان تحصیلات متوسطه، در رشته حقوق مشغول به تحصیل شد. او پس از دریافت مدرک کارشناسی در ایران، در دانشگاه پاریس دکترای حقوق گرفت و پس از بازگشت به ایران در مقام قاضی دادگاه مشغول به کار شد . او به غیر از ترجمه‌های ادبی، ترجمه‌های حقوقی و فلسفی بسیار مهمی نیز داشته‌است. مانند: مرگ کثیف نوشته پی‌یر-ژان رمی، رؤیا و تاریخ؛ آمریکا در دو قرن نوشته کلود ژولین روزنامه‌نگار فرانسوی، حقوق بین‌الملل در جهانی نامتحد و نقش زور در روابط بین‌الملل نوشته آنتونیو کاسسه حقوقدان ایتالیایی، بررسی یک پرونده قتل زیر نظر میشل فوکو، بشریت و حاکمیت‌ها؛ سیری در حقوق بین‌الملل نوشته مونیک شمیلیه ژانرو، ادبیات و حقوق و فلسفه حقوق نوشته میشل تروپه حقوقدان فرانسوی، اندیشه‌های حقوقی نوشته فیلیپ مالوری، رساله‌ای کوچک دربارهٔ فضیلت‌های بزرگ از آندره کنت-اسپونویل فیلسوف فرانسوی، یک رأی داوری و دو نقد نوشته رنه ژان دوپونی، ژان فلاوین لالیو و فرانسوا ریگو.

محمد زهری : ( شاعر ) زهری در روستای عباس‌آباد تنکابن به دنیا آمد. او چهار ساله بود که از زادگاه خویش به تهران و سپس به ملایر و شیراز رفت و از سال ۱۳۲۱ در تهران اقامت گزید در سال ۱۳۳۲ در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات تهران لیسانسه شد. بعداً دوره دکتری ادبیات فارسی را نیز گذراند چند سال دبیر ادبیات بود سپس به سازمان برنامه منتقل شد و در سال ۱۳۴۱ به کتابخانه ملی رفت و در آنجا مشغول شد. او در دهه چهل خورشیدی در تألیف ۹ مجلد از «کتابشناسی ملی ایران» در دو مرحله مشارکت داشته‌است -زهری در روز شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۷۳ در بیمارستان آسیا در تهران بر اثر سکته قلبی درگذشت. مجموعه اشعار وی : جزیره (۱۳۳۴) – گلایه (۱۳۴۵) – شبنامه (۱۳۴۷) تتمه (۱۳۴۸) -برگزیده اشعار (۱۳۴۸)- مشت در جیب (۱۳۵۳) -پیر ما گفت (۱۳۵۶)

 و بزرگان دیگری که در هنرهای مختلف مانند هنرهای تجسمی ، موسیقی ، خوشنویسی ، نقاشی و طراحی ، نمایش،شعر و ادب، فرهنگ و تاریخ فعالیت مستمر هنری و فرهنگی دارند که بر طبق آمار شفاهی تعداد آنها چیزی حدود ۴۰۰۰ نفر است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + هشت =